Høring - forskrifter etter ny opplæringslov

Fra 1. august 2024 trer ny opplæringslov i kraft. Loven inneholder regler som gjelder for skolen og opplæringen som gis.

Høringsfrist: 27. november

Her finner du Lov om grunnskoleopplæringa og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova).

Mye av innholdet i den gamle loven videreføres i den nye opplæringsloven. Det er imidlertid også gjort noen endringer og tydeliggjøringer i ny lov. På Utdanningsdirektoratet kan du lese om de viktigste endringene i ny opplæringslov, som forskriftene skal ivareta.

Den nye opplæringsloven krever at lokale forskrifter kunngjøres. Det skal også fastsettes noen flere lokale forskrifter enn i dagens lov. Forskrifter som krever kunngjøring etter ny lov, er:

• Skoleregler og skoledemokrati
  • Permisjon fra grunnskoleopplæringa
  • Vedtekter for skolefritidsordning (SFO)
  • Hovedmål ved den enkelte skole
  • Skole- og feriedager (skolerute)

Oppvekst- og kultur legger nå forslag til lokale forskrifter i Sør-Aurdal kommune etter ny opplæringslov ut på høring og offentlig ettersyn.

Forslag til forskrifter etter ny opplæringslov i Sør-Aurdal kommune

Eksisterende bestemmelser og regelverk i Sør-Aurdal kommune blir i hovedsak videreført i forslag til nye forskrifter. Noen viktige områder som blir endret eller tydeliggjort:

• Begrepet ordensreglement erstattes med skoleregler.
  • Organisering av skoledemokratiet er tilføyd som egen paragraf i skolereglene.
  • Hensynet til elevens beste og retten til å bli hørt tydeliggjøres.
  • Elevens rett til et godt fysisk og psykososialt miljø utvides med begrepet inkludering.
  • Regler for mobiltelefoner videreføres i ny forskrift, og det tilføyes regler for smartklokker og lignende.
  • Permisjonsreglementet videreføres, med en presisering av forsvarlighetsvurdering.
  • Oppsigelsestiden på skolefritidsordningen endres til 1 måned, uavhengig av dato for oppsigelse.
  • Kommunal ordning med søskenmoderasjon i skolefritidsordningen fjernes. Kommunen følger nasjonale moderasjonsordninger.
  • Skoleruten forskriftsfestes. Kommunal skolerute følger skoleruten i Innlandet fylkeskommune.
  • Hovedmål ved den enkelte skole forskriftsfestes.

Du kan lese forslagene til de nye forskrifter i Sør-Aurdal kommune her:

Forskrift om hovedmål, Sør-Aurdal kommune (PDF, 125 kB)

Forskrift om vedtekter for skolefritidsordningen, Sør-Aurdal kommune (PDF, 201 kB)

Forskrift om skoleregler og skoledemokrati, Sør-Aurdal kommune (PDF, 236 kB)

Forskrift om skole- og feriedager 2024-2025, Sør-Aurdal kommune (PDF, 161 kB)

Forskrift om permisjon fra grunnskoleopplæringen, Sør-Aurdal kommune (PDF, 147 kB)

Har du innspill til de nye forskriftene?

Elever, foreldre/foresatte og alle som ønsker kan komme med innspill til forskriftene før de skal vedtas. Skolenes elevråd, ungdomsrådet, foreldreutvalgene i skole og barnehage, samt samarbeidsutvalgene er høringsinstanser. Når høringen er ferdig og innspill er kommet inn, legges forskriftene fram for kommunestyret for politisk behandling.

Høringer er åpne, og alle kan sende innspill. Merk at uttalelser er offentlige etter offentleglova og blir publisert sammen med øvrige høringsuttalelser.

Frist for å sende inn høringssvar er 27.11.2024.

Innspill sendes inn via digitalt skjema, eller skriftlig til postmottak@sor-aurdal.kommune.no eller

Oppvekst og kultur
Sør-Aurdal kommune
Tingvollbakkin 15
2930 Bagn

Merk sendingen «høring, lokale forskrifter etter ny opplæringslov». Det er også viktig å tydeliggjøre hvilken forskrift innspillet gjelder i uttalelsen.