Tilsyn av private avløpsanlegg

Sør-Aurdal kommune arbeider med kartlegging av alle private avløpsanlegg i kommunen. En stor andel av disse tilfredsstiller sannsynligvis ikke dagens krav til rensning. Avløpsanlegg varer ikke evig, og særlig eldre avløpsanlegg utgjør en forurensningsfare. Målet er at alle anlegg i kommunen renser i tråd med dagens krav.

I 2024 vedtok kommunestyret handlingsplanen for spredt avløp. Som en del av denne planen vil kommunen i år begynne med kartlegging av alle private avløpsanlegg. Kommunen er delt inn i prioriterte områder og i år vil to sommervikarer begynne med kartlegging av avløpsanlegg på Fjellstølen. Det er ikke mulig å gi et tidspunkt når vi kommer til din eiendom.

Handlingsplan for spredt avløp kan du lese her: Handlingsplan spredt avløp Sør-Aurdal kommune PDF (PDF, 2 MB)

Hva betyr det i praksis?

Det blir utført en enkel fysisk kontroll av anlegget, hvor det blir løftet på kummer, det blir tatt bilder og eventuelle avvik blir notert. Du trenger ikke være til stede, men du er selvsagt velkommen til det.

I løpet av kalenderåret vil det bli sendt ut en kort rapport. I rapporten vil du få informasjon om eventuelle mangler. Ved større mangler blir det sendt ut et pålegg om utbedring, der hele eller deler av anlegget må byttes ut.
Ved pålegg om utbedring blir det vanligvis gitt en frist på to år (to sommersesonger) på å gjøre utbedringer. I tilfeller hvor det er akutt forurensning kan kommunen gi kortere frist.

Hvorfor jobber kommunen med tilsyn?

Det er flere grunner til at vi jobber med tilsyn av private avløpsanlegg.

  • Kommunen har en plikt til å gjøre tilsyn etter forurensningsforskriften.
  • I områder med mange private anlegg er det også mange drikkevannsbrønner. Avløpsvann på avveie kan forurense drikkevannet.
  • Etter vannforskriften § 4 skal vannforekomster (elver, bekker og innsjøer) ha minst god økologisk og kjemisk tilstand. Derfor er det viktig at avløpsanleggene renser i tråd med dagens krav.

 

Regional vannforvaltningsplan 2022-2027 legger føringer for kommunens arbeid med spredt avløp: 

Kommunene skal kartlegge og følge opp utslipp fra avløpsanlegg som de er myndighet for (alle avløpsanlegg etter kapittel 12 og 13 i forurensningsforskriften). Kommunen skal gi pålegg om tiltak for anlegg som ikke overholder rensekrav gitt i tillatelser etter 1.1.2007, samt sette i verk tiltak for å sørge for at utslipp etablert før 1.1.2007 blir renset i tråd med rensekravene i forurensingsforskriftens kapittel 12 og 13.

 

Hvem får pålegg om utbedring?

Det sendes ut pålegg til alle som har mangler. Vanlige mangler er manglende sikring av lokk, dårlig fordeling av avløpsvann til infiltrasjon, samt andre mindre tekniske mangler. Det er ofte feil som er enkle å fikse, og kan gjøre at levetiden på anlegget blir forbedret.


De som eier et anlegg som er eldre enn 30 år må forvente at det kommer et pålegg om å bytte ut anlegget. Anleggene fra den tiden tilfredsstiller ikke dagens rensekrav. 

 

Tilsynsgebyr

Alle som har et avløpsanlegg vil i høst få en årlig faktura for tilsynsgebyr på 500 kr. Du vil få et gebyr selv om kommunen ikke har vært på tilsyn på din eiendom i år. 

 

Ofte stilte spørsmål

Mitt avløpsanlegg fungerer bra. Når jeg trekker i snoren blir vannet borte og jeg har ikke fått noen avvik fra tømmefirma. Hvorfor må jeg bytte ut anlegget mitt? 

Tidligere praksis for prosjektering av avløpsanlegg fokuserte på å få avløpsvannet bort enklest mulig, med mindre fokus på rensing.  Det betyr at selv når anlegget var nytt, renset det sannsynligvis ikke i henhold til dagens rensekrav.

En annen årsak til at eldre anlegg har dårlig rensning, er at jordsmonnet i infiltrasjonsgrøften blir “mettet” over tid. Ideelt sett skal næringsstoff feste seg på partikler i jorden ved hjelp av bakterier. Selv under optimale forhold vil dette naturlige filteret tette seg over tid, og det må da byttes ut.

Hvordan kan kommunen kreve at jeg bytter ut et anlegg hvor det ikke er påvist tekniske mangler? Må ikke kommunen bevise at anlegget mitt forurenser?
Kommunen kan med hjemmel i forurensingsforskriften § 12-14 og 12-16 og forurensningsloven § 18, endre vilkår eller trekke tilbake utslippstillatelsen. Det er vanskelig å ta prøver for å vise renseeffekten til et infiltrasjonsanlegg. Fagmiljøet opererer med en forventet levetid for infiltrasjonsanlegg på omtrent 25-30 år. For å beskytte mot forurensing, og for å behandle likt, opererer derfor kommunen med en grense på 30 år.

Må jeg vente til kommunen har vært på besøk før jeg bytter ut anlegget mitt?

Hvis du mistenker at anlegget ditt ikke fungerer som det skal, eller du vet at anlegget er eldre enn forventet levetid, bør du kontakte et fagkyndig firma. De kan hjelpe deg både med søknad og bygging av nytt anlegg. 

Jeg har godkjent utslippstillatelse fra kommunen. Må jeg søke på nytt hvis jeg får pålegg om å skifte ut anlegget mitt?

Ja, alle som skal gjøre større utbedringer på anlegget sitt må søke om ny utslippstillatelse.

Hva koster det å søke om utslippstillatelse?

Kostnaden for søknaden blir satt i gebyrregulativet, det finner du her

Kan flere gå sammen om et felles avløpsanlegg?
Ja. Det er ofte billigere å etablere og drifte et fellesanlegg, sammenlignet med enkeltanlegg. Pålegg blir sendt ut samtidig for hvert område, slik at det blir lettere å planlegge fellesløsninger.