Tilsyn av private avløpsanlegg

Sør-Aurdal kommune arbeider med tilsyn av alle private avløpsanlegg i kommunen. En stor andel av disse tilfredsstiller sannsynligvis ikke dagens krav til rensning. Avløpsanlegg varer ikke evig, og særlig eldre avløpsanlegg utgjør en forurensningsfare. Målet er at alle anlegg i kommunen renser i tråd med dagens krav.

Tilsynsgebyr

Alle som har et avløpsanlegg vil i høst få en faktura for tilsynsgebyr på 500 kr. Det er et årlig gebyr som finansierer tilsynsarbeidet, og du vil få et gebyr selv om kommunen ikke har vært på tilsyn på din eiendom i år.  Gebyret vil dekke kommunens arbeid med tilsyn og kontroll av private avløpsanlegg under forurensningsforskriften kapittel 12. Det å føre tilsyn med spredt avløp er altså en lovpålagt oppgave som alle kommunene i Norge må gjøre.  

Kommunen skal gjøre arbeidet etter selvkostprinsippet. Det betyr at vi ikke kan bruke pengene til noe annet enn det det koster å gjennomføre tilsynsarbeidet. Utgiftene vi har, er blant annet nødvendige IT-løsninger, kartlegging av alle avløpsanleggene, møte opp på tilsyn, saksbehandling og rapportering til sentrale myndigheter.

Tilsynsgebyret sendes også ut til eiere av nyere anlegg. Kommunen har det samme myndighetsansvaret for nye anlegg som for gamle. Nye anlegg kan også ha tekniske feil eller mangler, som gjør at anlegget renser dårligere, eller gjør at anlegget får kortere levetid. Ved å rette opp feil tidlig unngår man ofte større kostnader på sikt.

Du finner mer informasjon under “ofte stilte spørsmål” i kapittelet nederst på denne siden.

 

Handlingsplan for spredt avløp

I 2024 vedtok kommunestyret handlingsplanen for spredt avløp. Som en del av denne planen vil kommunen i år begynne å utføre tilsyn av alle private avløpsanlegg. Med rundt 2000 anlegg i kommunen, vil dette arbeidet pågå over flere år. Kommunen er delt inn i prioriterte områder og det er ikke mulig å gi et nøyaktig tidspunkt for når vi kommer til din eiendom. Handlingsplan for spredt avløp kan du lese her: Handlingsplan spredt avløp Sør-Aurdal kommune PDF (PDF, 2 MB)

Hva betyr det i praksis?

Kommunen gjennomfører fysisk tilsyn hovedsakelig gjennom sommeren. 

Det blir utført en enkel fysisk kontroll av anlegget, hvor det blir løftet på kummer, det blir tatt bilder og eventuelle avvik blir notert. Du trenger ikke være til stede, men du er selvsagt velkommen til det.

I løpet av følgende vinter vil det bli sendt ut en kort rapport. I rapporten vil du få informasjon om eventuelle mangler. Ved større mangler blir det sendt ut et pålegg om utbedring, der hele eller deler av anlegget må byttes ut.
Ved pålegg om utbedring blir det vanligvis gitt en frist på to år (to sommersesonger) på å gjøre utbedringer. I tilfeller hvor det er akutt forurensning kan kommunen gi kortere frist.

Hvorfor jobber kommunen med tilsyn?

Det er flere grunner til at vi jobber med tilsyn av private avløpsanlegg.

  • Kommunen har en plikt til å gjøre tilsyn etter forurensningsforskriften.
  • I områder med mange private anlegg er det også mange drikkevannsbrønner. Avløpsvann på avveie kan forurense drikkevannet.
  • Etter vannforskriften § 4 skal vannforekomster (elver, bekker og innsjøer) ha minst god økologisk og kjemisk tilstand. Derfor er det viktig at avløpsanleggene renser i tråd med dagens krav.

 

Nasjonale føringer ligger til grunn for kommunens arbeid med spredt avløp: 

Kommunene skal kartlegge og følge opp utslipp fra avløpsanlegg som de er myndighet for (alle avløpsanlegg etter kapittel 12 og 13 i forurensningsforskriften). Kommunen skal gi pålegg om tiltak for anlegg som ikke overholder rensekrav gitt i tillatelser etter 1.1.2007, samt sette i verk tiltak for å sørge for at utslipp etablert før 1.1.2007 blir renset i tråd med rensekravene i forurensingsforskriftens kapittel 12 og 13.

Dokumentet fra klima- og miljødepartementet kan du lese her

 

 

Hvem får pålegg om utbedring?

Etter tilsynet sendes det ut brev til alle som har mangler. Vanlige mangler er manglende sikring av lokk, dårlig fordeling av avløpsvann til infiltrasjon, samt andre tekniske mangler. Det er ofte feil som er enkle å fikse, og kan gjøre at levetiden på anlegget blir forbedret. Anlegg som har større avvik, samt eldre anlegg, vil få pålegg om å bytte ut hele eller deler av anlegget.


De som eier et anlegg som er eldre enn 30 år må forvente at de blir pålagt å søke etter en ny utslippstillatelse. For mange vil det bety at de må bytte ut hele eller deler av anlegget - slik at anlegget blir i tråd med dagens rensekrav.

 

 

Ofte stilte spørsmål

Tilsynsgebyr

Er det kun Sør-Aurdal som har innført tilsynsgebyr?

Alle kommuner i Norge har krav om å føre tilsyn av spredt avløp.  Hvordan de velger å finansiere dette arbeidet varierer, men flere av Valdres-kommunene har innført et årlig gebyr. 

Hvorfor er det et årlig gebyr?

Selv om hver eiendom ikke får tilsyn hvert år er det bestemt at det skal være et årlig gebyr. Dette er for å gjøre det mer forutsigbart, både for kommunen og innbyggere. Dette kan sammenlignes med det feiegebyret, som sendes ut årlig, selv om tilsynet ikke er årlig.  Kommunens arbeidet med tilsyn er løpende, og vil foregå over flere år.

Får alle eiendommer tilsynsgebyr?

Alle som har et søknadspliktig, privat avløpsanlegg får gebyr. Det vil si anlegg med slamavskiller, tett tank, gråvannsanlegg, minirenseanlegg, og andre tekniske løsninger. Hvis anlegget tømmes av slamtømmefirma, så ligger det anlegget inn under kommunens tilsynsarbeid. Vi skiller ikke mellom hus eller hytter.

Hva er det kommunen sjekker?

Vi gjør en kartlegging av alle anlegg i kommunen. Det betyr at vi tar bilder av alle kummer, området rundt, og sjekker om det er synlige mangler. I tillegg går vi igjennom meldinger fra slamtømmer, og sjekker om anlegget er i tråd med utslippstillatelsen.

Anlegget mitt er ikke i bruk, må jeg fortsatt betale tilsynsgebyr?

Selv om anlegget er har fått fritak fra slamtømming har kommunen oppgave med å kartlegge alle avløpsanlegg, og hvis det avdekkes mangler kan dette sette begrensninger på om det blir lov å ta anlegget i bruk igjen eller ikke. Tilsynsgebyret dekker alle oppgaver kommunen har i forbindelse med tilsynsarbeidet, mer enn kun den fysiske kontrollen av anlegget.

Jeg er tilknyttet et minirenseanlegg som har en årlig serviceavtale. Hvorfor må jeg i tillegg betale et tilsynsgebyr?

Kommunen sjekker andre ting enn servicepersonell, som hvor avløpsvannet havner (om det kan forurense drikke- eller badevann). Kommunen følger opp eventuelle avvik fra service, og har også et arbeidet med å kontrollere at utslippstillatelser er i orden. 

Tilsynet vårt er ikke en service av anlegget. Tilsyn kan selvsagt gagne anleggseier og naboer hvis det avdekkes feil ved anlegget, men tilsynet handler om at kommunen må ha kontroll på alle utslipp.  Vi har forståelse for at eiere av anlegg med serviceavtale oppfatter dette som overflødig, men kommunen har en plikt til å gjøre tilsyn av alle avløpsanlegg i kommunen, inkludert minirenseanlegg. Kommunen har altså en plikt til å følge opp minirenseanlegg på lik linje med alle andre typer anlegg - derfor blir det også sendt ut tilsynsgebyr til disse også.

Jeg har et felles-anlegg med naboen, får vi ett gebyr hver?
Nei, det blir enten sendt ut ett gebyr til eier av anlegget, eller så deles gebyret opp mellom eierne. Hvis dere har et fellesanlegg men mottar flere hele gebyr, ta kontakt med oss. 

Hva regnes som et fellesanlegg?

Fellesanlegg er anlegg hvor avløpsvann fra flere eiendommer samles før hovedrensetrinnet. Hvis det er to hus med hver sin slamavskiller som samles i samme infiltrasjonsgrøft - da er det et fellesanlegg. Samme prinsipp gjelder om det samles til én tett tank eller ett minirenseanlegg.  

Hvis hvert anlegg har sin egen grøft eller tank, da er det separate anlegg, og det skal betales ett gebyr per anlegg.

Jeg har tett tank for toalett og gråvannsanlegg for vask/dusj. Må jeg betale to gebyr?

Nei, vi regner dette som ett anlegg.  Du må ikke betale to gebyr for avløpsvannet som kommer fra én bygning.

Jeg har kun utslipp av gråvann, må jeg betale tilsynsgebyr?

Kommunen sender ut gebyr til alle som er registrert for slamtømming. Hvis du for eksempel har en slamavskiller for gråvann som tømmes gjennom slamtømmeordningen til VKR (Valdres Kommunale Renovasjon), da skal du betale tilsynsgebyr. 

Har kommunen lov til å ta tilsynsgebyr?

Ja.  Forurensningsforskriften § 11-4 gir kommunene mulighet til kreve gebyr for arbeidet med tilsyn av avløpsanlegg.

Hvorfor må jeg betale tilsynsgebyr når jeg uansett betaler et slamtømmegebyr?

Tømmegebyret dekker kostandene Valdes Kommunale Renovasjon har i forbindelse med tømming av avløpsanlegg. Tilsynsgebyret dekker kommunens arbeid med tilsyn av avløpsanleggene, som inkluderer det å følge opp avviksrapporter fra VKR. Kommunen kan ikke bruke pengene på noe annet et tilsynsarbeid.

Vil jeg få tilsyn hvert år?

Nei, planen er at vi skal gjøre et tilsyn av alle anlegg i kommunen. Det er ca. 2000 anlegg, så dette er et prosjekt som tar flere år å gjennomføre.

Tilsyn - generelt 

Mitt avløpsanlegg fungerer bra. Når jeg trekker i snoren blir vannet borte, og jeg har ikke fått noen avvik fra tømmefirma. Hvorfor må jeg bytte ut anlegget mitt? 

En annen årsak til at eldre anlegg har dårlig rensning, er at jordsmonnet i infiltrasjonsgrøften blir “mettet” over tid. I et infiltrasjonsanlegg skal næringsstoff feste seg på partikler i jorden ved hjelp av bakterier. Selv under optimale forhold vil dette naturlige filteret tette seg over tid, og det må da byttes ut. 

Hvordan kan kommunen kreve at jeg bytter ut et anlegg hvor det ikke er påvist tekniske mangler? Må ikke kommunen bevise at anlegget mitt forurenser?
Kommunen kan med hjemmel i forurensingsforskriften § 12-14 og 12-16 og forurensningsloven § 18, endre vilkår eller trekke tilbake utslippstillatelsen. Det er vanskelig å ta prøver for å vise renseeffekten til et infiltrasjonsanlegg. Fagmiljøet opererer med en forventet levetid for infiltrasjonsanlegg på omtrent 25-30 år. For å beskytte mot forurensing, og for å behandle likt, opererer derfor kommunen med en grense på 30 år.

Må jeg vente til kommunen har vært på besøk før jeg bytter ut anlegget mitt?

Hvis du mistenker at anlegget ditt ikke fungerer som det skal, eller du vet at anlegget er eldre enn forventet levetid, kan du på eget initiativ kontakte et fagkyndig firma. De kan hjelpe deg både med søknad og bygging av nytt anlegg. 

Jeg har godkjent utslippstillatelse fra kommunen. Må jeg søke på nytt hvis jeg skal skifte ut anlegget mitt?

Ja, alle som skal gjøre større utbedringer på anlegget sitt må søke om ny utslippstillatelse.

Hva koster det å søke om utslippstillatelse?

Kostnaden for søknaden blir satt i gebyrregulativet, det finner du her

Kan flere gå sammen om et felles avløpsanlegg?
Ja. Det er ofte billigere å etablere og drifte et fellesanlegg, sammenlignet med enkeltanlegg. Pålegg om utbedring blir sendt ut samtidig for hvert område, slik at det blir lettere å planlegge fellesløsninger. 

Denne siden bruker informasjonskapsler. Trykk her for detaljert informasjon. (Skjul denne meldingen)