Praktisk bistand og opplæringTjenesten ytes til personer som på grunn av livsfaseendringer eller nedsatt funksjonsevne trenger tilrettelegging for å mestre daglige gjøremål. Tjenesten er gratis. Tjenesten er hjemlet i Lov om komunale helse- og omsorgstjenester m.m.§3-1 og §3-2 nr.6 bokstav b. Alle ansatte har taushetsplikt etter Forvaltningslovens § 13 og Helse- og omsorgstjenesteloven §12-1. Hvem kan få tjenesten Personer som på grunn av sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne har behov for nødvendige helse- og omsorgstjenester. Hva kan du forvente av oss At vi møter deg med respekt, åpenhet og kvalitet ifht. kommunens etiske retningslinjer. Tjenesten tildeles etter søknad og tilrettelegges ut fra den/de enkeltes behov. At kontakten med bruker og pårørende bærer preg av tillit og respekt. Bistå med hjelp til dagliglivets praktiske gjøremål i hjemmet. Bidra til opplæring/veiledning og vedlikehold av dagliglivets praktiske og sosiale gjøremål. Fremme mestring og selvstendighet. Hva forventer vi av deg Gi oss tilbakemelding om du ikke er fornøyd med måten våre tjenester utføres på. Du respekterer at vi har taushetsplikt, og av den grunn ikke kan diskutere andre brukere og ansatte. Du har plikt til å gi beskjed til tjenesten som fattet vedtaket hvis forutsetningen for søknaden endres. Botrening forutsetter egeninnsats fra den enkelte. Hvordan gå fram Søknadsskjema fås ved henvendelse til tjenesten eller i resepsjonen i kommunehuset (Tingvoll) Søknadsskjema kan ikke leveres elektronisk grunnet personvern. Om en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt. Fullmakt legges ved søknaden som vedlegg. Dersom du har behov for hjelp til å fylle ut skjema eller har spørsmål, kan du kontakte tjenesten. Det innhentes nødvendige opplysninger fra deg - eventuelt ved et hjemmebesøk og/eller annet behandlingspersonell etter samtykke, for å kunne gjøre en helhetlig og faglig vurdering av søknaden. Skriftlig søknad sendes til: Sør-Aurdal kommune Tildelingskontor Tingvollbakkin 15 2930 BAGN Klagemuligheter Vedtak etter Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, kan påklages etter Lov om pasient- og brukerrettigheter kap. 7. Klageadgang vedrørende saksbehandling etter Forvaltningsloven §§ 28,29. Klagefristen er 4 uker. Dersom vedtaket opprettholdes av kommunen, oversendes den til Fylkesmannen. Klagen sendes: Sør-Aurdal kommune Tildelingskontor Tingvollbakkin 15 2930 BAGN Sist endret 27.12.2020 15.27