HjemmesykepleieFormålet med hjemmesykepleie er å gi nødvendig helsehjelp i hjemmet og sørge for at grunnleggende behov blir ivaretatt ved kort og langtids funksjonssvikt.Vi skal bidra til at den enkelte i størst mulig grad opplever mestring og selvstendighet i hverdagen. Det benyttes velferdsteknologi som støtter opp mestringstankegangen og forbedrer tjenestene som ytes.Hjemmesykepleie er gratis.Tjenesten er hjemlet i Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester m.m. § 3-1 og § 3-2 nr. 6 bokstav a.Alle ansatte har taushetsplikt etter Forvaltningslovens § 13 og Helse- og omsorgstjenesteloven §12-1.Hjemmesykepleien er ingen akutt tjeneste. Ved akutt sykdom må legevakt / 113 kontaktes. Hvem kan få tjenesten Personer som på grunn av sykdom, skade, lidelse og nedsatt funksjonsevne har behov for nødvendig helse- og omsorgstjenester. Hva kan du forvente av oss At vi møter deg med respekt, åpenhet og kvalitet ifht. kommunens etiske retningslinjer. Tjenesten tildeles etter søknad og tilrettelegges ut fra den/de enkeltes behov. At kontakten med bruker og pårørende bærer preg av tillit og respekt. Nødvendig helsehjelp slik at du kan bo hjemme lengst mulig. Gi mulighet til å kunne ivareta din egenomsorg og dine grunnleggende behov. Bistand til personlige behov som du selv ikke klarer. Eksempler på dette kan være: personlig stell hjelp til medisiner stell av sår tilsyn noe hjelp ved måltider diverse sykepleietekniske oppgaver bistand i vedlikehold av funksjoner, slik at du kan opprettholde et godt funksjonsnivå så lenge som mulig. Kartlegging og tilrettelegging av tiltak i hjemmet – eks. hjelp til å søke om hjelpemidler.(i fht. forflytning, syn og hørsel) Hjemmesykepleien samarbeider med andre helsefaglige tjenesteområder etter behov og etter ditt samtykke. Hjemmesykepleien ønsker å samarbeide med ditt nettverk/ pårørende, til det beste for deg - og etter ditt samtykke. Hva forventer vi av deg Gi oss tilbakemelding om du ikke er fornøyd med måten våre tjenester utføres på. Du respekterer at vi har taushetsplikt, og av den grunn ikke kan diskutere andre brukere og ansatte. Du har plikt til å gi beskjed til tjenesten som fattet vedtaket hvis forutsetningen for søknaden endres. Du stiller deg positiv til anskaffelse og bruk av nødvendige hjelpemidler – som både kan være til hjelp for deg eller for at den ansatte skal kunne hjelpe deg best mulig. Dersom du røyker ber vi deg om å ikke gjøre det ca. en ½ time før vi kommer og mens vi er hos deg. Dersom du har husdyr, ber vi deg om å ta hensyn når vi er hos deg ved å holde dyret unna i denne tiden. Sørge for at veien til din bolig er fremkommelig sommer som vinter, og at adkomsten til boligen er lett og trygg (eks. måking/ strøing) Sørger for at du stiller til rådighet en del nødvendig utstyr (håndsåpe, papirhåndkle..) Hvordan gå fram? Søknadsskjema fås ved henvendelse til tjenesten eller resepsjonen i kommunehuset (Tingvoll). Søknadsskjema kan ikke leveres elektronisk grunnet personvern. Om en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt. Fullmakt legges ved søknaden som vedlegg. Dersom du har behov for hjelp til å fylle ut skjema eller har spørsmål, kan du kontakte tjenesten. Det innhentes nødvendige opplysninger fra deg - eventuelt ved et hjemmebesøk og/eller annet behandlingspersonell etter samtykke, for å kunne gjøre en helhetlig og faglig vurdering av søknaden. Skriftlig søknad sendes til: Sør-Aurdal kommune Tildelingskontor Tingvollbakkin 15 2930 Bagn Klagemuligheter Vedtak etter Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester, kan påklages etter Lov om pasient- og brukerrettigheter kap. 7. Klageadgang vedrørende saksbehandling etter Forvaltningsloven §§ 28,29. Klagefristen er 4 uker. Dersom vedtaket opprettholdes av kommunen, oversendes den til Fylkesmannen. Klagen sendes: Sør-Aurdal kommune Tildelingskontor Tingvollbakkin 15 2930 BAGN Sist endret 15.05.2024 11.12