Erfaringer med Sherborne Developmental Movement (SDM)
Bevegelsesglede og motorikk: Gjennom Sterke barn i Valdres prosjektet så langt, har vi hatt forventninger til at barna skal bli tryggere motorisk. Sterke barn i Valdresmodellen skiller seg ut blant modeller for systematisk tilnærming til motorikk og bevegelse i at den gir SDM stor plass i sin tilnærming til bevegelse (beskrevet under Sterke barn i Valdres modellen). SDM ble valgt som en tilnærming til stimulering av motorikk da vi tenkte at det ville ha god effekt å ha fokus på bevegelsesglede for å utvikle motorikken hos barna. Det mener vi av erfaring med prosjektet at stemmer. I tillegg til at barna er tryggere motorisk, ser vi noen positive effekter som vi ikke hadde forutsett.
Holdningsendring blant ansatte: Alle ansatte sier at de opplever en holdningsendring både hos seg selv og hos kollegaer gjennom arbeidet med SDM. Holdningsendring i at de er til stede i bevegelser og de bevegelseserfaringene barna gjør og verdsetter disse. Målet med bevegelsen eller aktiviteten barna driver med er underordnet selve prosessen, sammenlignet med tidligere der målet med bevegelsene ble verdsatt oftest. Som en ansatt sa: «Jeg har aldri før krabba gjennom så mange drensrør ute på tur som jeg gjør nå». Rør som de gikk forbi tidligere for å nå målet med turen. Det handler om at tilnærmingen gjennom SDM gjør noe med nysgjerrigheten både voksen og barn har til bevegelse. De voksne sier at «Sherborne kan gjøres hvor som helst og når som helst. Det handler på en måte om en holdning til bevegelse.» Det som skiller SDM fra mye annen aktivitet er at den er helt fri for konkurranse, det er stor frihet i bevegelse, og bevegelse settes bevisst i forhold til andre personer, deres bevegelser, rommet du er i osv. Det er fokus på at barna selv tar initiativ og selv må tenke ut hvilke bevegelser de gjør, hvordan de samarbeider og hvordan de fysisk gjør bevegelse sammen med andre.
Språk: Godt språk er ikke nødvendig for å forstå bevegelsene. Samtidig som språk til bevegelsene gjør dette til en fin arena å øve språkferdigheter, da det er enkelt å forstå. Barnehagene sier at de ser en særlig endring i hvordan de som er fremmedspråklige blir med i leken etter at de har vært med noen ganger i SDM. Igjennom SDM får barna uavhengig av språk erfare bevegelse sammen på lik linje med de alle i gruppa, da språket verken hemmer eller fremmer.
Mobbeforebyggende: Barnehageansatte sier at de ser endring i hvordan barnegruppa har det sammen. De har større toleranse med hverandre. De stopper opp og forsøker å finne løsninger sammen, i stedet for å knives om å være først. De rapporterer om at barn som tidligere har hatt atferd som har gjort det vanskelig å tilpasse seg barnegruppa, har gjennom SDM fått øvd på å samarbeide med de andre uten regler som kan brytes eller konkurranser som skal vinnes. I fravær fra regler og konkurranseprinsipp, så har samspillet stått i fokus, og da har nettopp disse barna erfart noe som de tar med seg over i frilek. Samarbeid i å løse oppgaver og prosessen i bevegelse er i fokus. Slik tror vi at i å benytte SDM en tilnærming vil kunne være med på å forebygge mobbing blant barna både nå og seinere. Å være sammen i bevegelse og få positive erfaringer med fysisk kontakt er forebyggende. Barna har da en mye høyere terskel for å oppføre seg krenkende mot andre barn om de akkurat har vært gode mot hverandre.
Erfaringer med årshjul for bevegelses- og sanseerfaringer
Bevissthet og trygghet blant ansatte: Pilotbarnehagene har barnehageåret 2017/ 2018 jobbet med årshjul om bevegelses- og sanseerfaringer. Det å jobbe med bevegelse- og sanseerfaringer generelt er fint i at det er gjenkjennelig for alle ansatte og alle har slik noen «knagger» og egne erfaringer å henge kompetanse på. Gjennom arbeidet har vi allikevel erfart at å jobbe spesifikt med de ulike temaene innen bevegelse og sanser, gir en helt annen bevissthet og trygghet blant de ansatte. Det er enkelt å jobbe med de ulike fokusområdene i årshjulet gjennom året, fordi en som ansatt i barnehagen vet hva en kan plukke frem av aktiviteter for å stimulere f.eks. balanse eller koordinasjon eller finmotorikk osv.